اجتماعی

مسئله مردان مزاحم!

مزاحمت خیابانی برای خانم ها

یک مقاله شیرین درباره خانم‌ها، مزاحمت و شیوه‌های دفع مزاحمت!

در یک دوره از مسابقات المپیک در ژاپن، شهر توکیو مرکز آمد و رفت هزاران تماشاگر و جهانگرد از کشورهای مختلف جهان شده بود، بخصوص عده زیادی از جوان‌های خوش چشم و رو و پر شوروشر هم به این شهر آمده بودند مگر شکاری از میان دختران زیبارو و دلربای ژاپنی به چنگ بیاورند. ولی بر خلاف تصور آنها دختران زیبای ژاپنی چنان مواظب حرکات و سکنات خود بودند که باعث تعجب و تحیر همگان شده بود.

یک روز در یکی از حیابان‌های توکیو یک جوان بلند قامت و خوش هیکل آمریکایی به یک دختر ژاپنی نزدیک شد و هنگامی که از کنار وی میگذشت متلکی به او گفت و وعده ملاقات خواست. دختر ژاپنی بی اعتنا به راه خود ادامه داد ولی جوانک شیفته آمریکایی دست بردار نبود. دختر ژاپنی چند بار به او گوشزد کرد که مزاحمش نشود و از تعقیب او دست بردارد ولی جوان ورزشکار هر لحظه جری‌تر میشد تا آنکه ناگهان دختر در وسط خیابان با یک جست سریع مچ دست او را گرفته با یک فن سریع “جودو” او را به هوا بلند کرد و از پشت بر کف خیابان انداخت. جوان آمریکایی که آبرویش بر باد رفته بود بلند شد و با آخرین سرعت ممکن پا یه فرار گذاشت ولی بعدا معلوم شد که او جزو تیم کشتی اعزامی آمریکا به المپیک بوده! این قضیه در بین ورزشکاران، آن‌چنان انعکاسی بخشید که تمام مزاحمین دست و پای خود را جمع و جور کردند و مواظب حرکات خود شدند. باید گفت دولت ژاپن برای جلوگیری از وقوع اینگونه مزاحمت‌ها از مدت‌ها قبل چاره اندیشیده بود و به دخترهای ژاپنی در باشگاه‌های مختلف فنون کشتی جودو و دفاع در مقابل مرد آموخته بود.

نهضت مقاومت در برابر مردان مزاحم

مسئله “مردان مزاحم” در حال حاضر جزو چند مهمی است که در اجتماعات حل نشده است و این موضوع به خصوص در آمریکا و اروپا چشمگیر است. سال‌ها قبل پس از آنکه جسد یک دختر آمریکایی که به او تجاوز شده بود در وسط خیابانی در ایالت لس آنجلس پیدا شد موجی از نفرت و خشم پدید آمد و خانواده‌های که دختر جوان داشتند اعلام کردند که به فرزندان خود اسلحه گرم خواهند داد تا در موقعی که خطری آنها را تهدید می‌کند از خود دفاع کنند. حتی چندی قبل یک دختر آمریکایی که تصمیم به دفاع از خود در مقابل مردان مزاحم گرفته بود با چاقو یک ملوان مست را از پای درآورد و دادگاه هم او را تبرئه کرد. مسئله مزاحمت مردان بخصوص برای دخترها و زنانی که به جهانگردی مشغولند اهمیت بیشتری را داراست. در شهر نیویورک بعد از ساعت 9 شب هر دختر یا زنی که از خانه تنها خارج می‌شود با خود اسلحه گرم حمل می‌کند.

برای اولین بار در تاریخ در شهر پاریس جمعیتی موسوم به “جمعیت نهضت بر ضد مردان مزاحم” تشکیل شد که تعداد زیادی زن و دختر از نقاط مختلف جهان در آن شرکت کردند. این جمعیت برای پیشرفت کار خود و جلوگیری از مزاحمت‌های مردانه نقشه‌های بسیار جالبی کشیده است که ما قسمت‌هایی از آنرا نقل میکنیم.

مدارس مقاومت ملی زنان

در پاریس، توکیو، لندن و نیویورک باشگاه‌هایی برای تعلیم فنون کشتی و جنگ تن به تن برای دختران افتتاح شد که در آن دختران دانش‌آموز و دانشجو می‌توانستند در 6 جلسه تمام فنون کشتی “جودو” و زد و خورد با چاقو، مشت، پنجه بوکس را بیاموزند.

دفاع با چترهای تابستانی

در قدیم زنان و دختران پاریسی و انگلیسی چترهای مخصوصی داشتند که در تابستان و زمستان از آن استفاده می‌کردند. یکی از کارخانه‌های چترسازی در انگلستان چترهای جالبی درست کرده بود که در انتهای آن قطعه فلزی به صورت نیزه قرار داشت و زنان در موقع خطر می‌توانستند از این چتر به صورت یک نیزه تیز و برنده استفاده کنند.

رژ گازدار

یکی از کارخانه‌های سازنده لوازم آرایشی آمریکایی بمب‌های دستی بخصوص به صورت رژ لب درست کرده بود که محتوی گاز اشک آور بود. به زن‌ها و دختران جوان توصیه شده بود که هر وقت شب‌ها تنها از خانه خارج می‌شوند این رژ را با خود داشته باشند که در صورت لزوم جلو چشم مزاحم منفجر سازند. کارخانه‌های اسبا‌ب‌بازی سازی “کمانت” هفت تیرهای جالبی برای جمعیت مقاومت ملی زنان درست کرده بود که اگر ماشه آن را می‌کشیدید آتش عظیمی از آن خارج میشد و صدای گوشخراشی داشت. دختران و زنانی که از این وسیله استفاده کرده بودند راضی بوده‌اند. البته پیش آمده است که آتش این هفت تیر باعث سوختن ریش و سبیل مزاحمین شود!

دفترچه‌های تعلیم فنون دفاع زنان

بسیاری از زنان و دختران هستند که به اقتضای شغل و محل کار مجبورند شب‌ها دیر به خانه بیایند، از خیابان‌های خلوت عبور کنند و در واقع همواره در معرض مزاحمت مردهای مزاحم هستند. برای این خانم‌ها متخصصین فن دفترچه‌های مخصوصی منتشر کرده‌اند که حاوی دستورهای بسیار جالب و مفیدی برای دفاع است. حالا نمونه‌ای از مطالب این دفترچه‌ها را که به زبان‌های مختلف نوشته و منتشر شده است را بخوانید:

روش دو انگشت – اگر مردی سعی داشت به شما نزدیک شود و وسیله‌ای در دست نداشتید انگشت سبابه و نشان خود را به صورت چنگال درآورده به طرف چشم او نشانه بروید و اگر توانستید با فشار محکم ضریه‌ای به چشم او وارد کنید، حتما از شما خواهد گریخت.

 متد فلفل – بهتر است یک جعبه کوچک پر از فلفل در کیف خود داشته باشید تا اگر مزاحمی قصد آزار و اذیت شما را داشت اول کمی روی خوش به او نشان دهید و او را نزدیک خود آورید و لحظه مناسب فلفل را به چشم‌هایش بپاشید و فرار کنید.

سوت – می‌توانید با خود یک سوت نظیر سوت داور فوتبال داشته باشید و اگر در خیابان خلوتی مردی خواست به شما نزدیک شود بی درنگ سوت را به صدا درآورید… حتما کسی به داد شما خواهد رسید.

فریاد –  بهتر است بانوان گهگاهی هم جیغ زدن را بیاموزند (و گرچه بحمدالله همگی بلدند!) بهترین وسیله برای فراری دادن مردهای مزاحم و جلب نظر اطرافیان، استعمال کلماتی مانند دزد..و یا قاتل… آی قاتل است.

آخرین و مفیدترین دستورالعمل

اما بعقیده من هیچکدام از دستورهای بالا در همه موارد قابل اجرا نیست. بهتر آن است که هر وقت از کوچه و بازاری در شب و نیمه شب می‌گذرید، مردی با ارتفاع یک مترو هشتاد دست در دست شما داشته باشد!

author-avatar

درباره ZhoBUY

حامد ریاحی، متولد یکم مهرماه سال 1368 در تهران هستم. و ژوبای جایی است که نقطه تلاقی رویاها و آرزوهای من است.

۱ دیدگاه در “مسئله مردان مزاحم!

  1. m.foroghi گفت:

    درود
    سپاس
    مطلب جالبی بود و ارزش وقت گذاشتن و مطالعه رو داشت.

دیدگاهتان را بنویسید